၀ါဆို ၀ါေခါင္ ေတာ္သလင္းရယ္လုိ႔ ေရွးလူၾကီးမ်ားက လအစဥ္လိုက္ ေခၚေ၀ၚ သုံးစြဲခဲ႔ရာက ေနဒီေန႔ေတာ႔ ေတာ္သလင္းလကို ခ်ဥ္းႏွင္း၀င္ေရာက္ခဲ႔ ၿပန္ပါၿပီ ၊ ေတာ္သလင္း လကိုေရာက္တိုင္း ေဇခပ္ငယ္ငယ္ အရြယ္ ၁၉၉၈ အဲဒီႏွင္း ၀န္းက်င္ေလာက္က ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အင္းလွ်ားကန္ ၾကီးထဲမွာ ေလွသဘင္ စီရင္တာကို ၿမန္မာ႔အသံနဲ႕ ရုပ္ၿမင္သံၾကား ကတိုက္ရိုက္ထုတ္လြင္႔ တာကိုၿမင္ခဲ႔ ဘူးသေပါ႔ ခင္မ်ာ ေလွေလွာ္ခတ္တဲ႔ အခါ ေလွေတာ္သား ေတြ သံၿပိဳင္သီေၾကြးတတ္တဲ႔ ေလွေတာ္သံ သီခ်င္းေလးကေတာ႔ ဒီလုိေလးပါခင္မ်ား
xxx စုန္ကာဆန္ကာ ေခါက္တုန္႔လူးလာ၊ ဗံုေတာင္စည္ေမာင္း ျမစ္ေၾကာင္းျမစ္လယ္၊ ေပ်ာ္ဖြယ္အံ့ခ်ီး တီးကာမႈတ္ကာ၊ ေၾကာ္ျငာ ခ်ိမ့္သဲ ျမစ္ဧရာနဒီထဲမွာ xxx တက္ေကာက္၊ တက္ေျမွာက္၊ တက္တန္း၊ တက္ေစာင္း၊ တက္ေထာင္၊ တက္ယွက္၊ တက္ဝွက္၊ တက္ခက္၊ တက္လွ၊ တက္သုတ္၊ စင္ေရာ္သုတ္၊ စင္ေရာ္ဝဲ၊ ေနေရာင္ကာ၊ ေနေရာင္ေျပး၊ တက္ေရး(၃၇)ခ်င္း၊ ကုန္စင္ေအာင္ သင္လာခဲ့ရ၊ သေျပေတာရြာက နတ္မွ်ားေလွေတာ္၊ အားေကာင္းေမာင္းသန္ က်င့္သားရတဲ့ ေလွေတာ္သားေတြ၊ ေလွဦးစီးသာခ်ိဳ၊ တက္မကိုင္ ကိုသန္းေဖတုိ႔ပါ xxx
ဒီသီခ်င္းေလးဟာ ေလွေတာ္သံ သီခ်င္းေလးေပါ႔ ခင္မ်ာ အရင္တုန္းက ၿမန္မာ႔ေလွေလွာ္ၿပိဳင္ ပြဲကို တခမ္းတနားလုပ္ေပသမို႕ ၊ ၾကားလိုက္ရ မွတ္လိုက္ရတာေလးရယ္ပါ အခုေတာ႔ ဒီအသံေတြ ကင္းဆိတ္သြား ေပသမို႕ သကၠရာဇ္၂၀၀၀ေနာက္ပိုင္း ေမြးတဲ႔ ေဇတို႔ရဲ႕ ညီငယ္ ညီမငယ္ေလး မ်ား ေလွပြဲ သဘင္ဆိုတာ ၿမင္ဘူးၾကမယ္မဟုတ္ပါဘူး ၊ ေခတ္ေကာင္းတဲ႔ တခ်ိန္မွာေတာ႔ ဒီသီခ်င္းေလး ေတြ အင္းလွ်ားကန္ အတြင္းၿပန္႔လြင္႔ လာပါလိမ္႕အုံးမယ္ လို႔ေမွ်ာ္လင္႔ မွိတာပါဘဲ..။
သစ္ဆင္းရယ္တဲ့ လမာသာ၊
ျမစ္လုံးငယ္ ဆူညံလို႔၊
ေလွာ္တက္သံ ေလွျပိဳင္ပြဲငယ္၊
ႏႊဲေပ်ာ္ၾကရွာ။
ယုန္ရထား အိမ္ သီတလမွာတဲ့၊
ပုဏၰဒိန္ ၾကည္ၾကည္ပပါလို႔၊
မည္ဘျဒ ၾကယ္ျပဳဗၺါ၊
ယွဥ္လာ၍ ျပည့္၀န္း၊
ဒြါဒရာ၊
ငွက္ဗ်ဳိင္း တာရာႏွင့္၊
ေရႊယင္းမာ ငုံပြင့္ကင္းၾကတယ္၊
သင္းတဲ့ သည္ပန္း။
ရယ္လို႔ က်ိဳက္လတ္ၿမိဳ႕ မဟာဂီတ ပညာရွင္ၾကီး ဘဘဦးၿပဳံးခ်ိဳရဲ႕ ရာသီဘြဲ႕ေလးခ်ိဳး မွာ စာခ်ိဳးထားပါ တယ္ခင္မ်ာ ၊ ေတာ္သလင္း လမွာ ေကာင္းကင္က လမင္းၾကီးက တအားထြန္းပ ပါသတဲ႔ ၊ ၿမစ္ထဲမွာေတာ႔ ေလွေတြၿပိဳင္ၾကတယ္ ၊ ေနာက္တမ်ိဳးသစ္ဆင္းပြဲ ဆိုတာလဲ က်င္းပတယ္ တဲ႔ သစ္ဆင္းပြဲ ဆိုတာကို ေအာက္ပိုဒ္က်မွ ေဇသိထားသေလာက္ ေရးၿပပါမယ္ ၊ ေကာင္းကင္မွာ ၿဗဳွဗၺာသ ၾကယ္နဲ႔ ဗ်ိဳင္းတာရာတုိ႔ ထြန္းေတာက္ပါသတဲ႔ ၊ ရာသီပန္းအေနနဲ႔ ကေတာ႔ ယင္းမာ ပန္းပြင္႔ဖူးပါတယ္ ၊ ရာသီဥတု အေနအထားကေတာ႔ ေတာ္သလင္း ေနပုဇြန္ေသ ေတာ္သလင္းမုိး ကန္းဇြန္း က်ိဳးလို႔ စာဆိုေတာ္မ်ား အမွတ္သားၿပဳၾကေလရဲ႕ ၊ ပူရင္အဲသေလာက္ပူၿပီး မုိးရြာမွ ၿဖင္႔လဲ ေရထဲမွာ ေနတဲ႔ ကန္ဇြန္းပင္ေတာင္ ထက္ပိုင္းၿပတ္ က်ိဳးတဲ႔ အထိရြာပါတယ္ ၊ မိုးသား တိပ္လိပ္ေတြ အၿမဲမဲညိဳတတ္သမုိ႕လြမ္းစရာေကာင္း လွသလို ယင္းမာပန္း ရနံ႕ေလးနဲ႕ ေတာင္ေလ တၿဖဴးၿဖဴး ေလးတုိ႔ဟာ အလြမ္းဓာတ္ခံ ရွိေနတဲ႔ လူေတြကို လြမ္းခ်င္းေရးၿဖစ္တဲ႔ အထိ တြန္းပို႕တတ္သမုိ႕ လြမ္းခ်င္းဆရာၾကီး မဟာအတုလမင္းၾကီးက ေတာ္သလင္းလ လြဏ္းခ်င္းကို ဒီလိုေလး ေရးစပ္ခဲ႔ပါတယ္..။
ေရယာဥ္စမ္းငယ္ႏွင့္၊ ေသာင္ကမ္းငယ္ျပည့္လွ်ံ၊
ျမစ္လံုးငယ္ညံသည္၊ ေလွာ္တက္သံ ျမိဳင္ျမိဳင္နွင့္၊
ေလွၿပိဳင္ပဲြက်င္းတဲ့ လ ကိုေလး။
ကန္ရာသီငယ္၊ ခါမီသင့္စြာ၊
ေဘြအာကာမွာ၊ ျပဳဗၺာဘျဒပိုဒ္၊
ၾကက္ညီေနာင္ ေတာင္တ၀ုိက္က၊
ေရလိုက္ကယ္သဘင္၊
စံစပယ္ရႊင္ေညာ့ခါ၊ ၿမိဳင္ခြင့္လံုး ကႏာၱမွာ၊
ေရႊယင္းမာ ပန္းေတာ္မင္းက၊
သင္းလွတယ္ေလး။
ဒါကေတာ႔ မဟာအတုလမင္းၾကီးရဲ႕ ေတာ္သလင္းလ ဖြဲ႔လြမ္းခ်င္းေလးရယ္ပါ ၊ ဒီေလာက္ေတာင္ လြမ္းေမာစရာေကာင္း တဲ႔ေတာ္သလင္းလေလးကို သမိုင္းေၾကာင္း အရဘယ္လိုရွိသလဲလို႕ ဆက္လက္ၿပီး ေဇနဲ႔ အတူေလ႔လာၾကည္႔ၾကရေအာင္ေနာ္..။
‘ေတာ္’ ဆိုတဲ့ စာလံုးဟာ ဗမာနဲ႔ တခ်ိဳ႔ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားအဖို႔ အထြတ္၊ အထိပ္၊ အျမင့္၊ အျမတ္၊ မိုး၊ ေကာင္းကင္ စတဲ့ အဓိပၸာယ္ေတြ ဖြင့္ထားတဲ့အတြက္ အထက္အေပၚ ဆိုတာကိုခ်ည္း ညႊန္းတဲ့ သေဘာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ‘သလင္း’ ဆုိတာကိုေတာ့ သာယာပြင့္လင္း၊ သာယာ က်င္းလင္း၊ ပြင့္လင္း စတဲ့ အဓိပၸာယ္ေတြ ေကာက္ယူတဲ့အတြက္ အဘိဓာန္မွာ ‘ေကာင္းကင္ သာယာ ထြန္းလင္း၊ ပြင့္လင္း၊ လင္းက်င္းေသာလ၊ သစ္ဆင္းလ၊ ျမန္မာ့ တစ္ဆယ့္ႏွစ္လတို႔တြင္ ဆ႒မလ၊ ကန္ရာသ’ လို႔ ေဖာ္ျပထားတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ ေတာ္သလင္းလကုိ ေရွးက ‘သစ္ဆင္းလ’ လုိ႔လဲ ေခၚခဲ့ၾကပါသတဲ႔ ။ ဒုတိယ အင္းဝေခတ္က်မွ အဲဒီ ‘သစ္ဆင္း’ ဆိုတဲ့ စာလံုးကုိ သွ်င္အဂၢသမာဓိရဲ႕ သုဝဏၰသွ်ံ သူေဌးခန္း ပ်ိဳ႔မွာ စၿပီး ေတြ႔ရတာပါ။ သကၠရာဇ္ (၉၅၂) ခုႏွစ္မွာ ထုိးတဲ့ ေက်ာက္ဆည္ၿမိဳ႔ ေရႊသာေလ်ာင္း ေက်ာက္စာမွာလဲ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ မွတ္တမ္း မွတ္ရာ ထားတာေတာ့ မရွိပါဘူး တဲ့ ခင္မ်ာ ။
သစ္ဆင္းလ လုိ႔ ေခၚခဲ့တဲ့ သဘင္ပဲြတခု ရွိခဲ့ေၾကာင္း ကိုေတာ့ ‘မင္းရဲနႏၵာဧခ်င္း’ မွာ မင္းေဇယ် နႏၱမိတ္က ေရးဖဲြ႔ခဲ့ပါတယ္။ မင္းရဲေက်ာ္စြာ စုန္ဧခ်င္းမွာလဲ ‘ေတာ္သလင္းတံု၊ သစ္ဆင္းအခါ၊ ေပ်ာ္ဘြယ္သာတည့္၊ ဗိုလ္ပါေထြၿဖီး၊ သဘင္ႀကီး၌’ လုိ႔ ေရးစပ္ၾကပါတယ္။
ဆီသည္ ရြာစား ဦးေအာင္ႀကီးေရးတဲ့ အင္းဝ ၿမိဳ႔ဘြဲ႔ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီလူးတား ကန္ရာသီဖဲြ႔မွာ က်ေတာ့ ----
xxx သာစြေလ ----၊ ျမစ္ေရကမ္းျပည့္၊ ထန္းလည္းမွည့္၍၊ စည့္စည့္မိုးလ၊ ဘျဒႏွင့္ ျပည့္ဝအညီ၊ ကန္ရာသီဟု၊ အာနီ ျမဲခုိင္၊ ယင္းမာလိႈင္က၊ ေမႊးႀကိဳင္နံ႔ရႊင္း၊ ေတာ္သလင္းကား၊ ျမစ္တြင္းရတု၊ ပန္းလုသဘင္၊ သစ္ဆင္းရင္လ်က္၊ လက္သင္ေလွာ္ကား၊ ေရႊသားစက္ကြင္း၊ ေလွျခင္း ေလွာ္ၿပိဳင္၊ ခြင့္ေရးကိုင္၍၊ ေလးတိုင္တန္ေဆာင္း၊ မျမင့္ေတာင္းကုိ၊ နီေမာင္ပုဆိုး၊ ဝွဲဝွဲမိုးလ်က္၊ ပုိက္ႀကိဳးသြယ္ခံ၊ ဝန္းရံခင္းက်င္း၊ ခုန္ကဆင္းေသာ္၊ မင္းမင္းမွန္ဖု၊ ထြက္စံရွဳသည္၊ ဇမၺဴထြတ္ထိပ္ ပန္းတည့္ေလ၊ ပြင့္လင္းစည္သည္၊ ေရႊျပည္ေရႊဝ နန္းတည့္ေလ xxx(လူးတား)
ဒီလူးတားမွာ ေလွပဲြေရာ၊ သစ္ဆင္းပဲြေရာ ေပါင္းၿပီး ဖြဲ႔စပ္ထားတာ ေတြ႔မွာပါေနာ္။ သစ္ဆင္းပဲြ က်င္းပပံုကလဲ ဆန္းဆန္းျပားျပား အသဲယားစရာႀကီး ပါလားကရို႔ ---- လုိ႔ ေျပာရမွာပါဘဲ့။ အလြန္ျမင့္တဲ့ သစ္တုိင္ေလးတိုင္နဲ႔ ေဆာက္လုပ္တဲ့၊ အနီေရာင္ အဝတ္အမိုး မိုးထားတဲ့ ‘တန္ေဆာင္း’ ေခၚတဲ့ စင္ျမင့္ႀကီးေပၚကေနၿပီး ေအာက္မွာရွိတဲ့ ေရျပင္ေပၚက ပုိက္ကြန္ခံထားတဲ့ ေနရာဆီကို ကရင္းနဲ႔ ခုန္ခ်ၾကတဲ့ ပဲြသဘင္ဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္ ထြက္ေနပါတယ္ခင္မ်၊ ေရွးပေဝဏီကာလ ထဲက ရွိခဲ့ၿပီး၊ အင္းဝ ေခတ္မွ ‘လ တလရဲ႕ နာမည္’ တြင္လာတဲ့ အထိ အေလးတယူ သုိက္သိုက္ ၿမိဳက္ၿမိဳက္ ရွိခဲ့မွာပါ။ သစ္တိုင္ အျမင့္အဖ်ားက ခုန္ခ်ရတာမ်ိဳး ဆိုေတာ့လဲ အသက္အႏၱရာယ္ ရွိတာေပါ့။ အဲဒီပဲြမ်ိဳးမွာ အသက္ထိ ခုိက္ခဲ့ရင္ မိုးေကာင္းမယ္၊ ေခ်ာင္းစီးမယ္ လုိ႔လဲ နိမိတ္ဖတ္တယ္ ဆိုလားဘဲ။ ဒီလို နိမိတ္ႀကီးကေတာ့ မနိတ္ပါဘူးေနာ။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ က်ေတာ့ မဆင္ႏႊဲ ၾကေတာ့ဘူးတဲ့ေလ။ အႏၱရာယ္ မကင္းလို႔ ျဖစ္မွာပါ။ ဘယ္လုိဘဲ ျဖစ္ျဖစ္ အဘိဓာန္မွာေတာ့ ‘သစ္ဆင္း’ အလြန္ရွည္ေသာ သစ္တုိင္ေလးတုိင္ျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ထားေသာ ‘တန္ေဆာင္း စင္ျမင့္’ ေပၚမွ ေရေပၚ၌ ခံထားေသာ ပုိက္ကြန္တြင္းသုိ႔ ခုန္ခ်သည့္ ပဲြ က်င္းပသည့္လ၊ ေတာ္သလင္းလ လို႔ ေဖၚျပထားေၾကာင္းပါခင္မ်ာ ။
မန္လယ္ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးရဲ႕ မဟာသုတကာရီ မဃေဒ၀ လကာၤက်မ္းရင္းသစ္မွာေတာ႔ “ပန္းလု သစ္ဆင္း ေတာ္သလင္းဟု ၊ ၿမစ္တြင္း သဲးရိပ္ ၊ စဲးလိပ္ လိပ္ႏွင္႔ ၊ ေဖ်ာက္ဆိပ္ မြန္းလြဲး ၊ ႏွမ္းၾကီး ၾကဲးလွ်က္ ၊ အၿမဲးတူကြ ၊ နိယာမၿဖင္႔ ၊ တြင္း၀ ညိဳးညံ ၊ ပရစ္သံတို႔ ၊ ေမာင္ႏွံ ဖို-မ ၊ ၿမည္စၾက၏” လို႔ စပ္ဆိုေရးသား ထားၿခင္းကို ၾကည္႔ၿခင္းအားၿဖင္႔ ၊ သစ္ဆင္းပြဲ ဆိုတာ ပန္းပုတဲ႔ ပြဲ လို႔ဆုိ လိုဟန္ရွိပါတယ္ ၊ အၿမင္႔ကေန ခုန္ခ်ၿပီး ေရထဲမွာ ရွိတဲ႔ ပန္းကိုလုတာလို႔ မွန္းဆၾကည္႔မွိပါ တယ္ ၊ ဒီပိုစ္႔ကို ဖက္တဲ႔အေ၀း ေရာက္ ပရစ္ေက်ာ္ ၾကိဳက္ေရႊၿမန္မာ ေတြအတြက္ကေတာ႔ ၿဖင္႔ ဒီလ ဟာ ပရစ္ေတြ တြင္း၀မွာ ေရာ႔ခ္ ဂီတ သီေၾကြးေနခ်ိန္ၿဖစ္သမုိ႔ ၊ ပရစ္ေက်ာ္ အစာသြတ္ခေလး စားသုံးခ်င္မွ ၿဖင္႔ တုိ႔တုိင္း႒ာနီ အလည္တစ္ေခါက္ၿပန္ ၿပီးစားေသာက္ၾကပါအုံးလုိ႕ ၊ နကၡတၱေ၀ ဒပညာ ရွင္မ်ား အေနနဲ႕ကေတာ႔ ငါးေပါ၏ ၊ မေပါ၏ စပါးေပါ၏ မေပါ၏ ၊ မုိးေႏွာင္းေကာင္း ၏ မေကာင္းကို ၏ ၾကည္႔ရႈနာခံဘို႕ ေသာရ ၊ သ၀န ၊ စၿႏၵ ၊ နကၡတၱ တို႔ကိုတြက္ခ်က္ရန္ ေဖ်ာက္ဆိတ္ ၾကယ္ ထြန္းလင္းတဲ႔ အခ်ိန္ခါေကာင္း ၿဖစ္သလို ၊ ဗုဒၶဘာသာ ၿမန္မာလူမ်ိဳး မ်ားရဲ႕ အထြဋ္ၿမတ္ထားရာ ဗုဒၶဘာသာ ပြဲေတာ္တခုကေတာ႔ ေတာ္သလင္းလၿပည္႔ေန႕မွာ က်င္းပမဲ႔ ဂရုဓမၼ အခါေတာ္ေန႔ ၿဖစ္ပါေၾကာင္း သိမွတ္ထား သေလာက္ ေရးသားတင္းၿပရင္း ၊ ဟုတ္ကဲ႔ ကြ်န္ေတာ္ေဇတာရာပါခင္မ်ာ….။
4 comments:
ေမာင္ေဇ
မသိတာေတြ ဖတ္သြားတယ္... အခုလို ေလွေလွာ္ရင္ းရြတ္ဆိုတာမ်ိဳး ေတြ ေရးျပေတာ့ သိရတာေပါ့.. ေနာက္ အျခား မွတ္သားစရာေတြလည္း ႀကိဳက္တယ္.. အကုန္ေတာ့ အလြတ္သိဖို႕ခက္တယ္.. လိုအပ္ရင္ လာျပန္ဖတ္မယ္...။
သစ္ဆင္းလ လို႕ ေခၚတဲ့ ေတာ္သလင္းအေၾကာင္းလည္း ေကာင္းတယ္..။ တခါမွ အဲဒါေတြ မဖတ္ဖူးဘူး.. ရိုးရာရွိခဲ့ပံုကလည္း နဲနဲ အႏၱရယ္မ်ားသားေနာ္.. ေတာ္သလင္းဟာ ျမဴးစရာအျဖစ္ ေရွးစာဆိုေတြ ေရးခဲ့ေပမဲ့ အခုေတာ့လည္း စက္တင္ဘာဆိုတာ ငိုစရာေတြ ျပည့္ဝိုင္းေနသလားလို႕ ေမာင္ေဇ..။
သုတေတြ ေရးေပးလို႕ ေက်းဇူးပါေနာ္..။
ေဗ
ေဇေရ ကိုးက သစ္ဆင္းလမွာပဲေမြးတာေလ ဒါေပမယ့္ သစ္ဆင္းလအေၾကာင္းေကာင္း ေကာင္းသိဘူး.. ဟီး။ ေတာ္သလင္းနဲ႕ပတ္သက္ တဲ့အမွတ္တရလည္းရွိခဲ့ဖူးဘူး။ ခုလိုသိရတာ အရမ္းတန္ဖိုးရွိတယ္။ သူမ်ားေတြကိုတန္ဖိုးရွိတာ ေတြေပးတဲ့ေဇလည္း တန္ဖိုးရွိတဲ့လူျဖစ္သြားျပီေနာ္ တန္ဖိုးၾကီးလြန္း လို႕ မိန္းမေတြမ၀ယ္နိုင္ဘဲ လူျပိဳၾကီးျဖစ္မွာ ျမင္ေယာင္ေသး
ခင္မင္လွ်က္
ကိုကိုးအိမ္
ေတာ္သလင္းလရဲ႔ ရာသီပြဲ ၊ ဥတုရာသီ စတဲ႔ ၀ိေသသေလးေတြကို အေထာက္အထား ခိုင္လံုစြာေလ႔လာၿပီး က်ိဳးေၾကာင္းၿပည္႔စံုစြာ ေရးထားတာကို ဖတ္ရတဲ႔အတြက္ ေက်းဇူးတင္ အားေပးပါတယ္။
အရင္က ႏွမ္းၾကီးပုရစ္ ဆိုတာၾကားဖူးပါတယ္။ ပုရစ္ေတြ စီစီညံေအာင္ ေအာ္ရင္ ႏွမ္းၾကီးက်ဲရမယ္ဆိုတာ သိခဲ႔ေပမယ္႔ မန္လည္ဆရာေတာ္ၾကီးရဲ႔ မဃေဒ၀လကာၤအရင္း အၿမစ္ကုိ အခုမွပဲ သိရေတာ႔တယ္။
ပုရစ္ေတြ အေပ်ာ္လြန္လို႔ ေအာ္ေနတာကို သူမို႔ ရက္ရက္စက္စက္ အစာသြပ္ ေၾကာ္စားရက္တယ္ကြယ္....
(ရက္စက္ပါေပ႔ ဘုိးဘိုးေဇ)
ေနာက္လည္း ၾကိဳးစားပါအံုး...(မွတ္ခ်က္။ ။ ပုရစ္ေတာ႔ေၾကာ္မစားရ)
Post a Comment