ေတးထပ္ဆိုတာ..(၂) မွာ ကိုးမိုင္စာဆိုေက်ာ္ ကိုေဇတာရာက အက်ယ္တ၀င့္ ရွင္းျပသြားျပီဆိုေတာ့ ကၽြန္မကလဲ ဥာဏ္မွီသေလာက္ အားက်မခံ ႏွမ္းျဖဴးပါရေစရွင္..။
ေပါရာဏကထာကုိ၊
အခါခါဥာဏ္ရႈလုိ႔ ။
ဧခ်င္းစု လကၤာေတြ၊
ကၽြမ္းက်င္လွေစ ။
ေတးထပ္ရုိး သုအေျခကုိ၊
ဥပေဒ မွတ္ပါၾကေလး။
ဟုတ္ကဲ႕ရွင္ ဒီအပိုဒ္ေလးကေတာ႕ ေတးထပ္စပ္နည္း ေတးထပ္ေလးရဲ႕ေနာက္ဆုံးအပိုဒ္ပါ ။
ပဌမအပုိဒ္မွာတုန္းကေတာ႕ ေတးထပ္ကိုေရးစပ္တဲ႕အခါ စကားလုံကဘယ္ေလာက္အပိုဒ္ေရ
ကဘယ္ေလာက္လို႕ညြန္ၿပထားတာပါ။ ဒုတိယအပိုဒ္ၾကေတာ႕ အဲအပိုဒ္ေတြမွာဘယ္လိုကရန္ေတြ
အစပ္ေတြ အသက္ေတြထည္႕ရမယ္ဆိုတာကိုၿပခဲ႕တာပါဘဲ ။ ခုေနာက္ဆုံးပိုဒ္ခေလးကေတာ႕ေပါရာဏ ကထာလို႕ေခၚတဲ႕ ေရွးကဗ်ာပညာရွင္ၾကီးေတြ ကေရးစပ္ခဲ႕တပ္ ေတးထပ္ပုံထပ္နည္းေတြကို
ေလ႕လာဘို႕ တိုက္တြန္းထားတာပါရွင္။ ေဇ အထက္ကေရးခဲ႕သလိုပါဘဲ ေရွးကစပ္ခဲ႕တဲ႕နည္းေတြ
ကို ေလ႔လာထားၿပီးမွ နည္းမွီၿပီးစပ္ဆိုဘို႕ေပါ႕ရွင္။
ေတးထပ္မွာ.......
ရိုးရိုးေတးထပ္ ၊
ေတးထပ္ၾကီး ၊
ရွစ္ဆယ္ေပၚ၊
ထပ္ကြန္႕ေတးထပ္ ၊
ပုလဲသြယ္ေတးထပ္ ၊
ညက္ၾကီး ....ဆိုတဲ႕ဟာေတြရွိပါေသးတယ္...။
အဲဒါေတြကို စပ္တဲ႕နည္းက ရွစ္ခုပါ...။ အဲဒီရွစ္ခုကို နေဘစပ္နည္းရွစ္ပါးလို႕ ေခၚပါတယ္ရွင္ ။ ဒါေတြေရွးပညာရွိေတြက မွတ္ရလြယ္ေအာင္ဆိုၿပီး ...
နေဘ ျပန္ကဟပ္၊ ႐ြက္ခ်ပ္ ကတၱရာ၊
ခ်ိန္ခြင္ညႇာ ျခေသၤ့၊ ေတ့ဆက္ (တေထြ)၊
နေဘျပန္ကဟပ္၊ ဤ႐ွစ္ရပ္သည္၊
အစပ္ နေဘ ႐ွစ္ပါးတည္း ...လို႔ လကၤာေလးနဲ႔ နဲ႕ေရွးပညာရွိမ်ားေရးစပ္ခဲ႕ပါတယ္ရွင္
ေအးဒါကိုက်မက ေတးထပ္ဥပမာေလးေတြနဲ႕တခုခ်င္းရွင္းၿပသြားပါမယ္ရွင္
၁။နေဘစပ္နည္းပါရွင္ နေဘစပ္ဆိုတာ ေရွ႕ကစကားလုံးနဲ႕ေနာက္ကစကားလုံးတသံခ်င္း
တူေအာင္စပ္ထားတဲ႕နည္းေပါ႕ရွင္ လိႈင္ထပ္ေခါင္တင္ရဲ႕ေတးထပ္ခေလးမွာပါတယ္မုိ႕လား
ငယ္ဓေလ႕ေဂါရီ ၊
ဘယ္အေလ႕ေလာကီကုိ။ အဲဒီမွာ ေဂါရီနဲ႕ ေလာကီ ဟာနေဘထပ္လို႕လို႕ဒီနညး္ေလးကိုန
ေဘထပ္စပ္နည္းလို႕ေခၚပါတယ္ရွင္...။
၂။ၿပန္ကဟပ္စနည္းလို႕ေခၚတယ္ရွင္႔
ဒါကေတာ့ အကၡရာအနည္းအမ်ားအလိုက္ အပိုဒ္အခ်င္းခ်င္းကာရန္တူစပ္ဆိုနည္းပါဘဲ။
* ဥပမာ -ေလာကိ၊ ေဗာဓိ၊ ေမာဠိ။ တတ္မ်ိဳး၊ ျမတ္ႏိုး၊ မွတ္ႀကိဳး (၂လံုးစပ္)
* မွားခဲ့ၿပီ၊ သြားတဲ့ဆီ၊ အားႏြဲ႔မွီ။ ျမတင္ေမ၊ ညစဥ္ေပ၊ လွျပင္ေန (၃လံုးစပ္)
* မဲဇာေတာင္ေျခ၊ သဲသာေသာင္ေျမ၊ ပဲြခါေညာင္ေရ (၄လံုးစပ္၊ မဲဇာေတာင္ေျခ ရတု အခ်ီပိုဒ္မ်ား)
မယ္တို႔နယ္မွာ ဆြမ္းတသပိတ္မွ် မလြမ္းတဲ့ျပင္
ပယ္ဘို႔ပယ္ရာ ခြၽန္းအနိစၥ ကမၼ႒ာန္းေတြနဲ႔
ဘယ္သို႔ဘယ္ညာ ၫႊန္းစိတ္က မမွန္းရေအာင္
က်မ္းျပဳသမွ် ဟိတ္တြင္မွ ပရိတ္ ျဗဟၼစိုရ္အေျခ
(အိုကြယ္) ပ႒ာန္းကုသလ တိတ္ကယ္ႏွင့္ စိတ္ကိုေျဖ (သခင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း)
၂။ၿပန္ဂဟတ္စပ္နည္းပါရွင္ ေ႐ွ႕ကာရန္ေတြကို ေနာက္ကာရန္က တစ္ခ်က္ျပန္ငံုၿပီး အစံုအလင္
ဟပ္လို႔စပ္သြားတဲ့ နည္းေပါ႕ရွင္။ ဥပမာအေနနဲ႕ကေတာ႕ဆရာၾကီးဦးေ၀ေရးခဲ႕တဲ႕ သိဂုၤတၱရ
ေတာင္ေတာ္ဖြဲ႕ရွစ္ဆယ္ေပၚေတးထပ္ၾကီးကိုၾကည္႕လိုက္ရင္ဒီနည္းနဲ႕စပ္ထားတာေပါ႕
ဖလ္ေျမ မွန္ေျမ ရံေ၀ဘိ၊
စံေ႐ႊအတိ ျပည့္ခ်က္္ၫွာ၊
ဟံေဗြမဟိ စည့္မ်က္ႏွာ၀ယ္၊
႐ွက္ျဖာ ဆက္ကာ စၾကာမ်ိဳး၊
မီးဓါတ္ ညီးလွ်ပ္ ႀကီးမတ္ေျပာင္တယ္၊
ထီး ဓါတ္တန္ေဆာင္ မွန္ကင္းထူလို႔မိုး။ ဖလ္ေၿမ စံေရႊ ဟံေဗြ ဆိုတာေတြက ေရွ႕ကာရန္ေတြကို
ေနာက္ကကာရန္ေတြကငုံၿပီးစပ္သြားတာမ်ိဳးေပါ႕ရွင္...။
(၃) ႐ြက္ခ်ပ္ စပ္နည္း
သစ္႐ြက္ႏွစ္႐ြက္ထပ္ေနသလို အစပိုဒ္ရဲ့ကာရန္ကုိ အဆံုးသတ္မွာ ထပ္ၿပီးစပ္ဆိုတာကို ႐ြက္ခ်ပ္စပ္နည္း လို႔ေခၚေၾကာင္း ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္းႀကီးထဲမွာ ဆုိထားပါတယ္ရွင္...။
ဒီစပ္နည္းကို ဥပမာ အေနနဲ႕ ကေတာ႕ အခ်ဳပ္တန္းဆရာေဖ ေရးခဲ႕တဲ႕ ေတးထပ္ ခေလးကို ၾကည္႕ပါရွင္...။
ထီးျဖဴရံုျပသာဒ္ႏွင့္၊
မအပ္သည့္အရာ၊
လပ္ဆိုသည့္မိစၧာ၊
ပိတ္ရွာၿပီဇီဝိ(ပ) ။ၿပႆဒ္ မအပ္ လပ္ဆိုတာေလးေတြကေတာ႕သစ္ရြတ္ခေလးေတြလို တခုနဲတခု
နဲ႕တခု ထပ္ေနလို႕ရွင္..။(ဒီနည္းေလးကေတာ႕ေတးထပ္ေတြေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာေတြ႕ရတတ္သ
တတ္တဲ႕နည္းေလးပါ....။
(၄) ကတၱရာ စပ္နည္း ကာရန္တူႏွစ္ပိုဒ္စီထားၿပီး ၾကည့္ပါ။ စပ္ဆိုတဲ့နည္းျဖစ္ပါတယ္ ဥပမာအေနနဲ႔
ကေတာ႕စဆိုေတာ္ ဦးစံသူရဲ႕ေတးထပ္ခေလးတပုဒ္မွာဒီလိုေတြ႔ပါတယ္
'ေရးမတန္ ေဆြးဟန္ေၾကြလို႔ မူးခ်ည္ငဲ႔
ေအးမဘန္ ေတြးရန္ တဖံုထူးေလငဲ့'
ေရးမတန္ ေဆြးဟန္ ေအးမဘန္ ေတြးရန္တို႕ကေတာ႕ကာရန္တူႏွစ္ပိုဒ္စီထားထားတာပါရွင္
(၅) ခ်ိန္ခြင္ညႇာ စပ္နည္း
ကာရန္ႏွစ္ခုၾကားမွာ အပိုပိုဒ္ တစ္ပိုဒ္အေနနဲ႔ထည့္သြင္းစပ္ဆိုထားတာကို ခ်ိန္ခြင္ၫွာ စပ္နည္း လို႔ေခၚ တယ္ ရယ္လို႔ ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္းႀကီးထဲမွာ ေဖၚျပထားပါတယ္။
စံုနံ႔သာၿမိဳင္၊
ရဂံုတြင္း
ထံုသင္းငယ္ႀကိဳင္ ဒီအပိုဒ္ေလးထဲက ရဂုံတြင္းဆိုတာကို ထုံသင္းဆိုတာနဲ႕ အယ္တည္႕တည္႕ကာ
ရန္ယူပုံေလးေပါ႕ရွင္ ေတးထပ္ေတြထဲမွာေတာ႕ခုထိအဲလိုစပ္နည္းမေတြ႕ဘူးေသးဘူးရွင္႔..။
(၆) ျခေသၤ့လည္ျပန္ စပ္နည္း
ေလးငါးပိုဒ္ေလာက္စီ စပ္ဆိုသြားၿပီးမွ မူလကာရန္ကို ျပန္ငဲ့တဲ့ စပ္နည္းမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။
ျခေသၤ့မင္းဟာ ေလးငါးလွမ္း လွမ္းၿပီးရင္ ေနာက္ကိုလည္ျပန္ၾကည့္တတ္သလိုမ်ိဳးနဲ႔ တူလို႔
ဒီနာမည္ေပးထားတာလို႔ ဆိုပါတယ္။ ဥပမာအေနနဲ႕ကေတာ႕သွ်ိဳးလိုက္ရတုတခုနဲ႕ၿပပါရေစ
ေ႐ႊၾကာကမုဒ္
ႏွင္းမႈံရနံ႔
ညႇင္းလံႈသန္႔လ်က္၊
သင္းထံုပ်ံ႕
ေ႐ႊႏႈတ္မွ။အစကမုဒ္ကိုအဆုံးကႏႈတ္နဲ႕ကာရန္ယူထားတာေပါ႕ေလးငါးလွမ္းလွမ္းၿပီးမွၿပန္ၾကည္႕တဲ႕ပုံစံေလးေပါ႕ရွင္...။
(၇) ေတ့ဆက္ စပ္နည္း
ေ႐ွ႕ေနာက္ အပိုဒ္ႏွစ္ခုမွာ႐ွိတဲ့ကာရန္ေတြကို ထိပ္ခ်င္းဆက္ဦးတိုက္ၿပီး စပ္တဲ့နည္းျဖစ္ပါတယ္။
အစပ္ (၆)ပါး ထဲက ဦးတိုက္စပ္နည္းနဲ႔အတူတူပါဘဲ။ ဒီစပ္နည္းကလဲ သေဘာပိုင္းမွာ
ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္းႀကီးနဲ႔ ကဗ်ာဖဲြ႔နည္းနိသ်ည္း စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္လံုးမွာ အတူတူပဲလို႕ေရးသားထား
တာကိုေတြ႕ရပါတယ္ရွင္... ဥပမာကို ေနမိဘုံခန္းပ်ိဳ႕ေလးနဲ႕ေပးပါမယ္..။
႐ႊင္႐ႊင္ပ်ပ်၊ ကကသီသီ၊
ခ်ီခ်ီၾကဴးၾကဴး၊ ထူးထူးဆန္းဆန္း
ဒါကေတာ႕ပ်ပ်နဲ႕ကက သီသီနဲ႕ခ်ီခ်ီ တို႕ေတ႕စပ္ၿပီးကာရန္ယူထားပုံေလးေပါ႕
(၈) နေဘျပန္ကဟပ္ စပ္နည္း
နေဘစပ္နည္းအတိုင္း အပိုဒ္တူေတြကို သံုးေလးပိုဒ္ စပ္ဆုိၿပီး တစ္ခါလိုရာကာရန္ေတြေျပာင္းၿပီး
ထပ္တူ ဟပ္လို႔ စပ္ဆိုတဲ့နည္းျဖစ္ပါတယ္။ ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္းႀကီးနဲ႔ ကဗ်ာဖဲြ႔နည္းနိသ်ည္း စာအုပ္
ႏွစ္အုပ္လံုးမွာ အတူတူပဲေတြ႔ရပါတယ္ရွင္။ ရတနာပုံသတင္းစာဆရာၾကီးဘိုး၀ဇီရ ရဲ႕မွာတမ္းတခု
မွာေတာ႕
သမိုက္ျခားကာ၊ တုိက္ငါး႐ြာက၊
ကိုဋ္ဖ်ားညႇာ မႈန္ေ႐ႊ၀တ္ကိုေတာ့၊
ကုန္ေျခႊဆြတ္ လွမ္းမလြယ္ေသာေၾကာင့္၊
ပမ္းမပယ္ေဆြးပံုဆင့္တာမို႔၊
ေအးႀကံဳႏွင့္ဖန္ေစခ်င္တဲ့၊
ဟန္ေငြသြင္လႊာအႏုငယ္ႏွင့္
စာ ယခု သ လိုက္ရပါေတာ့မယ္ ...
ဒီနည္းကို ပိဋကတ္သြား၊ စာခုတ္သြား၊ ခုတ္လံုးသြား ဆုိၿပီးေတာ့လဲ ကဗ်ာစြယ္စံုက်မ္းႀကီးထဲမွာ
ျပထား ပါတယ္။ ဒီနေဘစပ္နည္းမ်ိဳးေတြဟာ စာဆိုအေက်ာ္ ႐ွင္မဟာသီလ၀ံသ၊ ႐ွင္မဟာရ႒သာရ
တုိ႔ရဲ့ လက္ထက္ေတာ္မွာ မေပၚေပါက္ေသးဘဲ အမရပူရၿမိဳ႕ ဘႀကီးေတာ္မင္းတရား
လက္ထက္ေတာ္ က်မွသာ ေပၚေပါက္လာခဲ့ ေၾကာင္း ဆရာတို႔ ဆိုထားပါတယ္။ ရွင္အခုေလ႕လာ
ထားတာေတြကေတာ႕ ေရွးကဗ်ာ႕၀ိဒူၾကီးမ်ားစပ္ဆိုေရးသားခဲ႕တဲ႕ ေတးထပ္ရဲ႕ေက်ာရိုးသဖြယ္ၿဖစ္
တဲ႕ နဘစပ္နည္းေတြၿဖစ္တယ္ ဒါကိုရည္ရြယ္ၿပီး ေတးထပ္နည္း သူ႕အေၿခမွာ စပ္ၾကကြယ္ညာဏ္
သြားနဲ႕ေလး လို႕စပ္ဆိုထားပါေၾကာင္း ဖက္မွိေလ႕လာမိသေလာက္ေရးသားတင္ၿပလိုက္ပါတယ္
ဟုတ္ကဲ႕ ခုလို ကၽြန္မတို႔ ၂ ေယာက္ေရးတဲ့ ေတးထပ္ဆိုတာ… ပိုစ့္ေလးကိုအျပီးထိဖတ္ေပးတဲ့ အတြက္ေက်းဇူးအထူးတင္ရွိပါတယ္…. ေတးထပ္ေလးေတြ ကိုလဲ လွပစြာ စပ္ႏိုင္ၾကပါေစလို႔ ဆုမြန္ေကာင္းေတာင္းေပးလိုက္ပါတယ္….။
1 comment:
အာပါး
မလြယ္ပါ့လားေနာ္
ေရးႏုိင္ဖို႕ဆိုတာ
ေက်းဇူးပါေနာ္
ေလ့လာသြားပါတယ္ .. း))
Post a Comment