၏ ဤ ၌ သည္ ႏွင့္ ကုိကုိ၊
သဒၵါလုိ မွတ္စြဲ ။
အဓိပၸါယ္ တယ္မလြဲေစနဲ႔၊
အဓိပၸါယ္ တယ္မလြဲေစနဲ႔၊
ႀကံခဲလုိ႔ စပ္ပါ ။
စပ္ေျခာက္ေထြ သတ္ေျခာက္ပါးကုိလ၊
စပ္ေျခာက္ေထြ သတ္ေျခာက္ပါးကုိလ၊
မမွားေအာင္ သိၾကေစရာ။
ႏွင္းေရးခဲ႕တဲ႕ ေတးထပ္ စပ္နည္း အပိုဒ္ကေလးကေတာ႕ ေတးထပ္ မွာရွိရမဲ႕ အပိုင္းအေရအတြက္နဲ႕ ထားပုံသုိပုံေလးပါ။ ေဇ အခု တင္ၿပ မွာကေတာ႕ ဒီေတးထပ္ေတြ ထဲမွာပါ၀င္တဲ႕စည္းမ်ဥ္းဥပေဒသေတြပါ ။ ေတးတပ္ဆိုတာ ကာရန္ရယ္ အစပ္ရယ္ အသက္ရယ္ ကိုညီညီညြတ္ညြတ္ဖြဲ႕စည္းထားတဲ႕ကဗ်ာသီခ်င္းတမ်ိဳးပါ ။ၿမန္မာစာေပနဲ႕ဂၤီတကိုဖြဲ႕ဆိုတဲ႕အခါ (ေသာတာလကာၤရ) နားေထာင္ေကာင္းေအာင္တန္ဆာဆင္ၿခင္း ႏွင္႔ (၀စနာလကာၤရ) စကားကိုကုိေၿပၿပစ္ေအာင္တန္ဆာဆင္ၿခင္းလို႕ႏွစ္ပိုင္းရွိပါတယ္။
ေသာတာလကာၤရအပိုင္းမွာေတာ႕ အမ်ိဳးစား၁၂ခုရွိပါတယ္ ။ ဒါကိုပင္မဟာဂီတ၁၂ခ်င္းလို႕ေခၚပါတယ္....။
12. နတ္ခ်င္း
၀စနာလကာၤရပိုင္းမွာေတာ႕ ရကန္အစ ဇာတ္စာအဆုံး ၂၂ပါးရွိတယ္...လို႕ဆရာၾကီးဦးေသာ္ဇင္ရဲ႕
ကဗ်ာ႕လမ္းညြန္စာအုပ္မွာမွတ္သားထားဘူးပါတယ္။ ေတးထပ္မွာဟာ ေသာတာလကာၤရ စာရင္း
၀င္မ်ားၿဖစ္ၾကပါတယ္။ ေသာတာလကာၤရ အဖြဲ႕မ်ားဟာ ၀စနာလကာၤရမ်ားထက္ သာယာညွင္း
ေၿပာင္းပါတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ (၏ ဤ ၌ သည္ ႏွင့္ ကုိ ကုိ၊ သဒၵါလုိ မွတ္စြဲ၊)လမ္းညြန္ထားတာၿဖစ္ပါ
တယ္။ ဒါဟာအသံသာယာညွင္းေၿပာင္းဘုိ႕အတြက္ ေတးထပ္မွာဖြဲ႕ဆိုေရးသားရမဲ႕ ကာရန္ေတြ
ၿဖစ္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ တခု ေၿပာလိုတာကေတာ႕ ကာရန္နဲ႕နေဘ ပါ... ကာရန္ဆိုတာ အဆုံးသတ္မွာ တူရတဲ႕အသံၿဖစ္ပါတယ္ ။ နေဘဆိုတာကေတာ႕ တလုံးနဲ႕တလုံးတူရတဲ႕အသံၿဖစ္ပါတယ္ ။ ၿမန္မာစာေပမွာ ကာရန္ေတြဟာ အက်ဥ္း၁၆ပါး ၊ အက်ယ္၆၄ပါးရွိပါတယ္။ ဒါကိုေရွးကဗ်ာပညာရွင္ၾကီးမ်ားက ေနာင္လူေတြ မွတ္သားလြယ္ေအာင္ တတ္သံ ၁၈ပါး၊ သက္သံ၁၈ ပါး၊ နိမ္႕သံ ၁၈ပါး ၊တိုင္သံ ၁၀ပါးရယ္ လို႕လမ္းညြန္ေပးခဲ႕ၾကပါတယ္ ။
ကာရန္ေတြကုိ မၾတာ လ႔ိုေခၚပါတယ္။ မၾတာ ဆိုတာ လက္ေၿဖာက္တခ်က္တီး ၊ လွ်ပ္စီးတၿဖက္လက္တဲ႕အခ်ိန္ကာလကို တမၾတာလို႕ေခၚပါတယ္ ။ တနည္းေၿပာရရင္
မၾတာ ဆိုတာ 'ဆိုတာ အသံ႐ွိန္ကို တိုင္းတာတဲ့ ျမန္မာယူနစ္ (Dimensional Unit) ျဖစ္ပါတယ္။ ကာရန္ အကုန္လုံးကို ခ်ဳံ႕လိုက္တဲ႕အခါ ဂရုသံ နဲ႕လဟုသံရယ္လို႕ ၿဖစ္လာပါတယ္ ဂရုသံဟာ တမၾတာမွ်သာၾကာတဲ႕အသံၿဖစ္ၿပီး၊ လဟုသံမ်ားကေတာ႕ တမၾတာခြဲၾကာပါတယ္ ။ ဒါေၾကာင္႔ တမၾတာခြဲ ၾကာတဲ႕အသံၿဖစ္ပါတယ္တက္သံဟာ ဂရုသံၿဖစ္ပါတယ္ ။
သက္သံ၊ နိမ္႕သံ ၊ တုိင္သံမ်ားကေတာ႕ လဟုသံမ်ားၿဖစ္ပါတယ္ ။ ဒါေၾကာင္႔
၏ ၊ ဤ ၊ သည္ ၊ ကိုယ္ လို႕ေခၚတဲ႕လဟုသံမ်ားနဲ႕သာစပ္ဆုိေရးသားရမယ္လို႕ညြန္ၿပထားတာၿဖစ္ပါတယ္။
ကာရန္ဇယားကိုေလ႕လာၾကည္႕ပါ.........
ေနာက္တခု ကေတာ႕ (စပ္ေၿခာက္ေထြ) ေသာတာလကာၤရ ကဗ်ာအဖြဲ႕မ်ားမွာ အစပ္နဲ႕ အဟပ္ဆိုတာရွိပါတယ္ ။အနီးကပုဒ္ခ်င္း အသံခ်င္းကိုတြဲစပ္ယူတာကိုအစပ္လို႕ေခၚပါတယ္။ အေ၀းကပုဒ္ခ်င္းအသံခ်င္းကိုလွန္္းစပ္ယူတာကိုေတာ႕အဟပ္ လို႕ေခၚပါတယ္ ............
အစပ္ကေတာ႕ေၿခာက္ပါးရွိပါတယ္ ။ အဲဒါေတြကေတာ့
(၁) သတ္ေစ့ႏွက္ သံုးခ်က္ညီ စပ္နည္း
(၂) ထိပ္ခ်င္းထပ္ စပ္နည္း
(၃) ဦးတိုက္ (ထိပ္ခ်င္းတိုက္) စပ္နည္း
(၄) ထိပ္ခ်င္းခြၽတ္(ထိပ္ခ်င္းလႊဲ) စပ္နည္း
(၅) ဘီလူးရယ္ စပ္နည္း
(၆) ခ်ိန္ခြင္လွ်ာစပ္နည္းတို႕ၿဖစ္ပါတယ္...။
ဒါေလးေတြကိုဥပမာအေနနဲ႕ၿပရရင္...........
၁။ စပ္နည္းကေတာ႕ ၄၃၂ စပ္နည္းလို႕ေခၚပါတယ္။ မဲဇာေတာင္ေၿခရတု
မဲဇာေတာင္ေျခ - - - +
စီးေထြေထြတည္း - - + -
ျမစ္ေရ၀န္းလည္ - + - x
ၿမိဳင္ေတာစည္က - - x
ေ႐ႊျပည္ကိုသာ - x - - အဲသလို သစ္တုံးေတြမွာ သပ္ႏွပ္သလို စပ္ထားတဲ႕နည္းမို႕သက္ေစ႔ႏွက္စပ္
စီးေထြေထြတည္း - - + -
ျမစ္ေရ၀န္းလည္ - + - x
ၿမိဳင္ေတာစည္က - - x
ေ႐ႊျပည္ကိုသာ - x - - အဲသလို သစ္တုံးေတြမွာ သပ္ႏွပ္သလို စပ္ထားတဲ႕နည္းမို႕သက္ေစ႔ႏွက္စပ္
နည္းလို႕ေခၚတာပါ ။
၂။ ဒီနည္းကိုေတာ႕ ၄၃၁ လို႕ေခၚပါတယ္။ ဒီပံုစံကို ေ၀႐ႊန္းစႏၵာခ်ီ ပိုဒ္စံုရတုပင္လယ္ျခားရာ - - - +
ခရီးကြာသို႔ - - + -
မွာလည္းမၾကား + - - - အဲလိုေနာက္ဆုံးအလုံးကရာနဲ႕ဒုတိယအပိုဒ္ရဲ႕ ကြာတုိ႕ထိပ္ခ်င္းထပ္ေန
လို႕ထပ္ခ်င္းထပ္ စပ္နည္းလို႕ေခၚပါတယ္.....။
၃။ဒီနည္းေလးကိုေတာ႕ ၄၁လို႕သာေခၚပါတယ္ ေ၀ရႊန္းစႏၵာရတု
မွာလည္းမၾကား - - - +
သြားလည္းမသင့္ + - - -ၾကားနဲ႕သြားဟာ ကာရန္ခ်င္းထိပ္တိုက္ၿဖစ္ေနတဲ႕အတြက္ဦးတုိက္စပ္
နည္းလို႕ေခၚပါတယ္.......။
၄။ဒီနည္းကိုေတာ႕၄၂လို႕ေခၚပါတယ္ ။ စတုဓမၼပါလပ်ိဳ႕
တေပလ်ဥ္းလ်ဥ္း၊ တဉာဥ္းဆိုးဆိုး၊
တၫိွဳးလ်လ်၊ လို႕စပ္ဆိုပါတယ္ လ်ဥ္း နဲ႕ညာဥ္းဟာသက္ထားပုံရင္း ခၽြတ္စြပ္တူေနလုိ႕ထပ္ခ်ည္း
ခၽြတ္စပ္နညး္လို႕ေခၚပါတယ္..။
၅။ဒီနညး္ကိုေတာ႕၄၃၂စပ္နညး္လို႕ေခၚပါတယ္ မဲဇာေတာင္ေၿခရတု
အေညာင္းခံျငား - - - + (ေလး)
ခရီးသြားလွ်င္ - - + x (သံုး ေလး)
သစ္ပင္ထက္၀ွန္ - x - - (ႏွစ္) ဘီလူးမ်ားရယ္တဲ႕အခါ ေတာင္ရမ္းေၿမာက္ရမ္း ၿဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
အဲသလိုဘဲကာရန္ကလဲဟုိေရာက္ဒီေရာက္ေရာက္ေနလို႕ဘီလူးရယ္စပ္နည္းေခၚပါတယ္ ။
၆။ဒီနည္း ၄၂၃စပ္နည္းလို႕ေခၚပါတယ္ သခင္ၾကီး၏ ဧခ်င္းသံေပါက္
ေလွ်ာက္မည္စံုအင္ - - - + (ေလး)
စစ္ပင္ကိုင္းေၾကာင့္ -(+) *- (ႏွစ္ သံုး)
စစ္ကိုင္းတြင္မည္ - * + - သံု
စစ္ပင္ကိုင္းေၾကာင့္ -(+) *- (ႏွစ္ သံုး)
စစ္ကိုင္းတြင္မည္ - * + - သံု
ဒီကဗ်ာမွာေတာ႕ ကိုင္းႏွစ္ခုဟာ အလယ္ေခါင္ ေရာက္ေနပါတယ္ ။ ခ်ိန္ခြင္ရွာလို ၿဖစ္တဲ႕အတြက္ ခ်ိန္ခြင္ရွာစပ္နည္း ေခၚပါတယ္ ။ (ဒီနည္းကိုပညာရွိမ်ားမႏွစ္သက္ပါဘူး ) ေသာတာလကာၤရ လဲမၿဖစ္တဲ႕ အတြက္ေၾကာင္႔ ဒီလို စပ္နည္းမ်ိဳးကို ေတးထပ္မွာထည္႕သြင္းမစပ္မွိဘို႕ သတိေပးထားတာပါ...။
ေနာက္တခုက(သတ္ေၿခာက္ပါး)ဆိုတာပါ
ၿမန္မာစာေပမွာ အသတ္္ေပါင္း ဆယ္ခုရွိပါတယ္အဲဒါေတြကေတာ႕
က သတ္ (က္)၊ င သတ္ (င္)၊ စ သတ္ (စ္)၊ ည သတ္ (ည္)၊ တ သတ္ (တ္)၊ န သတ္ (န္)၊ ပ
သတ္ (ပ္)၊ မ သတ္ (မ္)၊ ယ သတ္ (ယ္)၊ ၀ သတ္ (၀္) - တို႔ျဖစ္ပါတယ္။ဒီ အသတ္ ၁၀ မ်ိဳးကို
မူလအသတ္(သို႔မဟုတ္)မုခ်အသတ္လို႔ေခၚပါတယ္။ဒီကေနဆက္ၿပီးပြားလာတဲ့အသတ္ေတြကို
သမတိယအသတ္ (ပါဠိပ်က္)အသတ္ေတြ လို႔ေခၚပါတယ္။ က သတ္ = ခ္၊ ဂ္၊ ဃ္ (မုခ္၊ ၀ဂ္
စသည္ျဖင့္) ဒီအသက္ေတြကိုစုေပါင္းလိုက္တဲ႕အခါ ကသတ္က္နဲ႕ ငသက္င္သက္ကတအုပ္စု
အဲလိုအုပ္စုဖြဲ႕လိုက္တဲ႕အခါ မုခ်က ၅ခု ပါဠိပ်က္အဖြဲ႕က၁စုစုစုေပါင္းေၿခာက္စုပါတယ္ ။ ဒါကိုသပ္
ေၿခာက္ပါးလို႕ေခၚပါတယ္။ ဦၤးပုညရဲ႕ ေတးထပ္တပုဒ္ကိုၾကည္႕ပါ
မုေယာရုံ ေတာအစ ၊
ေဒါနလမ္းေၿမအညီ ။........... ဒီအပိုဒ္မွာ ေတာ နဲ႕ေဒါဟာ တ ထ ဒ ဓ န ဆိုတဲ႕တအုပ္စုထဲကိုသက္ထားတာပါ ။
ေနာက္ငါးၿဖာရုံ ဘင္အစု ၊
ခင္မူ႕ နဲ႕ေနကုန္……….. ဘင္နဲ႕ခင္ဟာ ငသက္င္ သက္တာၿခင္းတူပါတယ္ ။
စနနာလကာၤရေၿမာက္တဲ႕ေတးထပ္မ်ားဟာတအုပ္စု၀င္အသတ္္ၿခင္းတူညီရပါမယ္ဒါကိုရည္ရြယ္ၿပီး
(စပ္ေၿခာက္ေထြသက္ေၿခာက္ပါး ၊ မမွားေအာင္သိတတ္ေစရာ) လို႕ဆိုၿခင္းၿဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္တခုကေတာ႕(ေပါရာဏကထာကို)ကိုဆိုတာပါ ။ေပါရာဏ ဆိုတာ ေရွးစကားပါ ဆိုလိုတာ
ကေတာ႕ေရွးတုန္းကလူေတြစပ္ဆိုသြားတာေတြကိုနမူနာယူၾကလို႕ေၿပာတာဘာ ဘာကိုၾကည္႕
ၿပီးေၿပာသလဲဆိုရင္ (ဧခ်င္းစုလကာၤေတြ ကၽြမ္းလွသင္႔ေပ)ကိုၾကည္႕ေၿပာတာပါ ေရွးတုန္းကလူ
ေတြေရးခဲ႕တဲ႕ေတးထပ္ေတြ ရတု ရကန္ေတြ ဧခ်င္းေတြသာခ်င္းေတြကိုက်က္ထားၾကလို႕မွာလို
တာပါ ဒါေၾကာင္႔ စေလဦးပုညက( စပ္မူနည္း ေရးလိုပါလွ်င္ ၊ ေတးကိုသာရေအာင္က်က္ပါေတာ႕
ေၾကာက္လွနဲ႕ ၊ မ်ိဳးသိဃာၤ စိုးရိမ္နဲ႕ဗ်ာ )လို႕စပ္ဆိုခဲ႕တာၿဖစ္ပါတယ္ ေတးထပ္ကိုေ၇းခ်င္၇င္ေတး
ထပ္တပုဒ္ႏွစ္ပုဒ္ကို၇ေအာင္က်က္ထားခုိင္းတာပါ
ေနာက္တခုက(ေတးထပ္ရိုးသူ႕အေနမွာ) ပါ ေတးထပ္ရိုး ဟုတ္ကဲ႕ေတးထပ္ဟာစပ္ရိုးစပ္စဥ္ရွိပါ
တယ္ ။ အၿခားကဗ်ာေတြလို အစပ္ေၿခာက္ပါးနဲ႕ မလုံေလာက္ပါဘူး ။ေတးထပ္ၾကီး ရွစ္ဆယ္ေပၚ ေတးထပ္ စတဲ႕ ေနရာ ေတြသုံးတဲ႕ စပ္နညး္ ေတြရွိပါေသးတယ္ ။ အဲဒါ ေတြကိုလဲ ေလ႕လာၾကပါအုံး လို႕တိုက္တြန္းထားတာပါ ။ မိမိေရးတဲ႕ေတးထပ္ဟာ၀စနာလကာၤရ ပိုၿဖစ္လာေအာင္ အသံပိုသာလာေအာင္ ေလ႕လာဘုိ႕ပါ ...။
- နေဘစပ္နည္း
- ျပန္ကဟပ္ စပ္နည္း
- ႐ြက္ခ်ပ္ စပ္နည္း
- ကတၱရာ စပ္နည္း
- ခ်ိန္ခြင္ညႇာ စပ္နည္း
- ျခေသၤ့လည္ျပန္ စပ္နည္း
- ေတ့ဆက္ စပ္နည္း
- နေဘျပန္ကဟပ္စပ္နည္း
အခုေတြ႕ရတဲ႕စပ္နည္းေတြကေတာ႕ မေရႊႏွင္းကေနဆက္လက္ရွင္းပါ႕ပါလိမ္႕မယ္ခင္မ်ား.။
5 comments:
ေတးထပ္စပ္နည္းေလးေတြ မွ်ေ၀တာေက်းဇူးပါ။ ေလ့လာသြားပါတယ္။ copy လည္းလုပ္သြားပါတယ္။
အဆင္ေျပေပ်ာ္ရႊင္ပါေစ။
ဗဟုသုတရေစတဲ့ ဒီပို႔စ္ေလးအတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဗ်ာ...။
ကုိကိုေဇ ေတာ္လွခ်ည္လား
ဒီေလာက္ေတာ္မွန္းမသိပါဘူးရွင္
တီတီ တူေလးက သိပ္ခ်စ္ဖို႕ ေကာင္းတာဘဲ
စာဂ်ပိုးေလး ........;)
ကိုေဇေရ ကိုေဇက မဟာဂီတကို ႏွစ္သက္တယ္ေပါ့ က်ြန္ေတာ္လည္း မဟာဂီတသီခ်င္းၾကီးေတြဆိုအရမ္းသေဘာက်တာဗ် အေမေဒၚတင္တင္ျမနဲ့ ဦး၀င္းဦး ဆုိထားတဲ့ ျမိဳင္ေျခစံုသာ ပတ္ပ်ိဳးဆိုရင္ ကိုကိုးအိမ္ အၾကိဳက္ေပါ့ဗ်ာ.. ေနာက္ျပီး လ်ွပ္ပန္းေခြႏြဲ႕ ယိုးဒယားလည္း အရမ္းၾကိဳက္တာဗ် ... ၾကံဳမွ ကိုေဇ့နဲ့ သီခ်င္းေတြ အေၾကာင္းေဆြးေႏြးရမယ္...
ခင္လ်ွက္
ကိုကိုးအိမ္
တန္ဖိုးရိွတဲ့ ပို႔စ္ေလးပါပဲ
ဗဟုသုတ တကယ္ရေစပါတယ္
Post a Comment